Amsterdam kent vele buurten, van rustig tot druk, hip en klassiek - dat merk in elke dag weer. Met klanten heb ik het regelmatig over de ''goede locatie" en vaak is dat erg moeilijk te kwalificeren. Iedere buurt heeft zo zijn eigen mooiste plekjes, dure en goedkopere hoekjes en dat maakt Amsterdam ook zo'n leuke stad.
Uit het onderzoek Wonen in Amsterdam2011 komt onder andere naar voren dat de meeste Amsterdammers tevreden zijn over hun eigen buurt. Met uitzondering van Noord waar het grofvuil maar 1x per maand wordt opgehaald, anders was het daar ook vast anders uitgekomen. Wonen in Amsterdam is top!
zaterdag 21 januari 2012
woensdag 18 januari 2012
Een koophuis verhuren wordt gemakkelijker
Minister Spies van Binnenlandse zaken wilt de procedures voor verhuur van het oude huis versoepelen. Afwachten hoe dat door de Amsterdamse gemeente wordt opgepakt maar dat zou kunnen betekenen dat er zonder rekening te houden met het puntenstelsel mag worden verhuurd. De leegstandwet biedt de mogelijkheid tot verhuur zonder huurbescherming maar dan heb je dus te maken met het puntenstelsel waaruit o.a. blijkt of de woning verhuurbaar is tegen marktprijzen. Afgelopen Oktober is deze puntentelling aangepast voor de zogenaamde schaarstegebieden, zoals Amsterdam, waardoor kleinere woningen ook in de vrije sector vallen en makkelijker verhuurbaar zijn. Door het aanvragen van een energielabel kan het puntenaantal trouwens nog verder verhoogd worden.
Als als het de eigen woning betreft kan de hypotheekverstrekker moeilijk doen over eventuele verhuur terwijl ze dit wel zouden moeten faciliteren. Ook hier kunnen we binnenkort meer over horen, ik ben benieuwd..
Als als het de eigen woning betreft kan de hypotheekverstrekker moeilijk doen over eventuele verhuur terwijl ze dit wel zouden moeten faciliteren. Ook hier kunnen we binnenkort meer over horen, ik ben benieuwd..
donderdag 12 januari 2012
Makelaar zwemt tegen de stroom in...
De eerste weken van 2012 zitten er bijna op. Afgelopen jaar heb ik je via dit blog op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen op de woningmarkt en geprobeerd te informeren over relevante zaken. Het lijkt nu wel of het hek van de dam is, een tsunami van slecht nieuws wordt door de media over ons heen gestort. Ondertussen ben ik bezig met met bezichtigen van koop- en huurwoningen, in onderhandeling voor twee verkoop- en huurwoningen en druk doende 4 nieuwe woningen op de markt aan te bieden. Maar ik heb het gevoel dat ik tegen de stroom in zwem, ben van mening dat de berichtgeving te ver doorslaat en heb even geen tijd/ zin om me hierin te mengen. Mensen moeten wonen en daar bemiddel ik in, punt.
vrijdag 23 december 2011
Modernisering Monumentenzorg per 1 Januari 2012
Vanaf 1 Januari gaat nieuwe wetgeving in met betrekking tot Monumenten. Voor minder ingrijpende wijzigingen aan Rijksmonumenten geldt niet meer de uitgebreide vergunning procedure van 28 weken maar volstaat de reguliere van 8 weken. Voor een aantal kleinere werkzaamheden is zelfs helemaal geen vergunning meer nodig. Meer informatie.
woensdag 21 december 2011
De ING woonindex daalt
Momenteel is nog steeds sprake van een kopersmarkt: de huizenkoper kan kiezen uit een ruim aanbod en hoeft zich niet te haasten met het uitbrengen van een bieding (uitzonderingen daargelaten) en heeft ruimte tot onderhandelen. Men verkoopt de woning liever eerst voordat men tot aankoop overgaat en de vicieuze cirkel is rond. Deze situatie zal nog even voortduren, volgens het ING Woonbericht is het vertrouwen in de woningmarkt het laatste kwartaal weer flink gedaalt, de woonindex staat nu op 89. Geen leuk artikel om te lezen maar wel de realiteit. Volgens mij wordt 2012 geen rampjaar maar ik zal de woonindex goed in de gaten blijven houden.
dinsdag 20 december 2011
2012 en het energielabel
Volgend jaar zullen we dus te maken krijgen met deze nieuwe regel waardoor huiseigenaren extra kosten moeten maken om de woning te kunnen verkopen.
Meer informatie over het energielabel.
maandag 19 december 2011
2012 wordt geen rampjaar voor de huizenmarkt
Het jaar 2011 gaat weer de boeken in als rumoerig en teleurstellend voor de huizenmarkt.
dinsdag 6 december 2011
Een Woning verkopen binnen 2 maanden
Volgens woningmarktcijfers.nl staan woningen gemiddeld 23 maanden te koop. Ook in Amsterdam kan het gebeuren dat de verkoop niet vlotten wil, toch is het weer verschillende malen gelukt in 2011 - en sommige sneller dan je zou denken.
- We hanteerden een realistische vraagprijs, de onderhandelingsruimte was beperkt
- De informatie over de woning werd volledig gepresenteerd
- De professionele fotoreportage gaf een duidelijk beeld van de woning
- De kandiaat kopers werden op de wenken bediend, dus ook 's avonds en in het weekend bezichtigen
- De woningen werden goed onder de aandacht gebracht, ook met social media
Conclusie - een huis verkopen kan - ook in 2012! Neem contact op voor meer informatie.
- We hanteerden een realistische vraagprijs, de onderhandelingsruimte was beperkt
- De informatie over de woning werd volledig gepresenteerd
- De professionele fotoreportage gaf een duidelijk beeld van de woning
- De kandiaat kopers werden op de wenken bediend, dus ook 's avonds en in het weekend bezichtigen
- De woningen werden goed onder de aandacht gebracht, ook met social media
Conclusie - een huis verkopen kan - ook in 2012! Neem contact op voor meer informatie.
Abonneren op:
Posts (Atom)


