Woonnieuws Amsterdam

woensdag 23 februari 2011

BEKENTENISSEN VAN DE MAKELAAR IN MOKUM

Teruggekomen van een lang weekend weg met de familie werk ik me door mijn inbox heen. Dan valt me toch op dat het aantal bezichtigingaanvragen van koopwoningen iets minder wordt. Wat me echt verbaasd is dat de woningen waarvan de eigenaren hebben besloten naast verkoop het verhuurtraject in te gaan overstelpt worden met aanvragen. De huur dekt de bruto hypotheek maar men gaat dus liever duur huren dan goedkoper kopen. Tenslotte wordt de fiscaliteit bij verhuur totaal niet benut.

We weten al dat de banken te hoge hypotheekrentes rekenen, als er al een hypotheek kan worden verkregen want de banken zijn niet bepaald scheutig met het verstrekken van een lening. Misschien komt het ook door de nieuwe berichtgeving die weer wat somberder klinkt als voorgaande. Ik lees namelijk ook dat het CBS en Kadaster meldden dat de gemiddelde verkoopprijs wederom is gedaald met 1,1% t.o.v vorig jaar, maar het blijft een gemiddelde en geldt zeker niet voor elke woning. Duidelijk allemaal niet bevordelijk voor het sentiment.