Woonnieuws Amsterdam

maandag 20 september 2010

BEKENTENISSEN VAN DE MAKELAAR IN MOKUM: Deel 1

Als fietsende makelaar leg ik op jaarbasis een aardig aantal kilometers af. Met die kilometervergoeding zit het dus wel goed, maar bovenal geeft het me de gelegenheid om Amsterdam tot in detail te ontdekken. Dat sluit naadloos aan bij mijn grote interesse in de geschiedenis van de stad en haar monumenten en bouwstijlen. Ondanks de vele perikelen is de aanleg van de Noord-Zuidlijn een geschenk voor de stadsarcheoloog en zijn team: dit jaar en in 2011 kunnen zij tot op een diepte van 33 meter onder maaiveld onderzoek verrichten. Bij de opgravingen zijn tot nu toe zo'n 700.000 vondsten verzameld. Al dit afval en deze verloren voorwerpen vertellen tot in detail hoe Amsterdammers in vorige eeuwen leefden en werkten.

Daarover later meer. De komende tijd lees je op dit weblog bijdragen van mijn hand in de rubrieken AMSTERDAMSE GESCHIEDENIS en AMSTERDAMSE WIJKEN. Als eerste buurt bespreek ik de historische Frederik Hendrikbuurt in stadsdeel West met daaraan gekoppeld de geschiedenis van De Otter, de laatste houtzaagmolen in de stad. Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat dan een reactie achter bij de blogs en berichten. Ben je geinteresseerd in de sfeer en bouwstijl van deze buurt? En op zoek naar een woning? Check dan het huizenaanbod voor stadsdeel West. Bel, email of tweet me om een afspraak te maken.