Woonnieuws Amsterdam

woensdag 20 oktober 2010

BEKENTENISSEN VAN DE MAKELAAR IN MOKUM

Een kort berichtje uit de praktijk. De verkoopmarkt van woningen in Amsterdam-Centrum trekt mijns inziens aan. Het aantal eerste bezichtigingen neemt significant toe. Ook komen steeds meer aspirant-kopers voor de tweede keer met hun 'aankoopmakelaar' een woning bezichtigen. Maar om nou te zeggen dat de transacties al flink toenemen, nou nee. Daarvoor heb je natuurlijk eerst die bezichtigingen nodig - u merkt, ik word steeds positiever. 

We lezen allemaal regelmatig over de tegenvallende woningmarktcijfers, maar die staan in schril contrast tot de sterk verbeterde betaalbaarheid op de woningmarkt. De Woningmarkt Betaalbaarheidsindex bevindt zich nu op een niveau van 137 punten, één van de hoogste standen van de afgelopen tien jaar. In twee jaar tijd zijn de woonlasten voor koopwoningen met bijna 20% gedaald. Factoren die hierbij een rol spelen zijn: de relatief stabiele inkomensontwikkeling, de lage hypotheekrente en de lagere huizenprijzen. Zoals ik al eerder meldde, lijkt het of alle indicatoren op groen staan. Alleen de psychologische drempel moet nog genomen worden.
De verhuurmarkt in het centrum van Amsterdam is stabiel. In de prijsklasse 1.000-1.500 euro zie ik zo'n grote vraag dat mijn inbox bijna bezweek door deze 2 huurwoningen . Beide woningen waren dan ook snel verhuurd. Huurwoningen boven de 1.500 euro per maand zijn duidelijk minder courant. In de Nieuwe Kerkstraat heb ik al drie weken een woning in de verhuur, maar tot nu toe geen succes. Deze woning is redelijk geprijsd: 1.700 euro per maand voor een appartement van 125m² inclusief een enorme tuin. Aan de andere kant heb ik een zoekopdracht voor een strak ingericht, modern appartement aan de grachten. Deze opdracht valt  in de buitencategorie met een budget van 4.000 euro per maand, maar opmerkelijk genoeg is daarvoor helemaal geen geschikt aanbod te vinden. Als makelaar in Mokum kan ik in ieder geval mijn toegevoegde waarde bewijzen.